Thuiswerken: praktische tips voor HR-manager én medewerker

Home/Uncategorized/Thuiswerken: praktische tips voor HR-manager én medewerker

Thuiswerken: praktische tips voor HR-manager én medewerker

Steeds meer bedrijven bieden medewerkers de mogelijkheid om (deels) te werken vanuit huis. Hier kleven enkele aantrekkelijke voordelen aan: je hoeft geen rekening te houden met reistijd, kunt meer tijd doorbrengen met het gezin en deelt zelf de werkdag in.

Als HR-manager moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat dit alles in goede banen wordt geleid. Daarom geven we je in deze blog enkele tips die je kunt meegeven aan thuiswerkende medewerkers. Ook laten we zien hoe je hun werkuren en -locaties gemakkelijk kunt bijhouden!

1. Thuiskantoor opzetten

Voor medewerkers die regelmatig thuiswerken is het belangrijk om een werkplek in te richten. Dit kan een aparte kamer, maar ook een eigen hoek met een bureau en bureaustoel zijn. In het laatste geval is het wel belangrijk om alleen in de ruimte te kunnen werken. Dat bevordert immers een optimale concentratie. Adviseer medewerkers dus om ervoor te zorgen dat zij zich thuis kunnen terugtrekken in een ruimte die aanvoelt als een werkplek.

2. Vaste werkuren instellen

‘Productiviteit’ en ‘planning’ zijn sleutelwoorden voor thuiswerkers. Het is verleidelijk om eerst allerlei huishoudelijke klusjes te doen en het werken voor je uit te schuiven. Dat is echter niet de bedoeling van thuiswerken. Laat medewerkers daarom een werkschema opstellen, zodat ze vaste werkuren hebben. Dit maakt het ook gemakkelijker voor hen om naar hun gezinsleden te communiceren wanneer zij niet gestoord mogen worden.

3. Werken met een takenlijst

Een lijst met taken die je kunt afvinken doet vaak wonderen voor de productiviteit. Je behoudt het overzicht en raakt gemotiveerd om alles tijdig af te ronden. Adviseer je medewerkers dus om vóór het begin van de werkdag of – week een dergelijke lijst op te stellen, zodat ze thuis gericht aan de slag kunnen gaan.

Werkdagen en -uren bijhouden: gebruik de app!

Als HR-manager wil je de werkdagen en -uren van thuiswerkers nauwkeurig bijhouden. Vrijedagen.nl biedt op twee manieren uitkomst. Uiteraard kunnen medewerkers in het systeem precies aangeven op welke dagen zij thuiswerken. Maar via de app is ook tijdsregistratie mogelijk: per locatie kunnen medewerkers eenvoudig in- en uitklokken, zodat je geheel op de hoogte bent van het ‘wie’, ‘waar’ én ‘wanneer’ omtrent thuiswerken!

Meer weten over ons gebruiksvriendelijke cloud-based verlofregistratiesysteem en onze app? Neem gerust eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.

About the Author: